Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Meatless Monday - Sida 1 av 1

Cheap Monday : En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket

AbstractTitle: Cheap Monday ? A qualitative study of the consumers? opinions of the brand (Cheap Monday ? En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket)Number of pages: 38 (40 including enclosures)Author: Oskar NorlanderTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The purpose of this essay is to examine from the customers? perspective how the Swedish jeans-brand Cheap Monday in just three years time could become such a prominent brand on the Swedish market. An additional purpose is to examine whether there is some kind of brand community connected to the brand or not.Material/Method: The main method used in this essay has been qualitative interviews with ten consumers of the brand. The answers from these interviews has then been analysed using two different theories, Keller?s Customer Based Brand Equity and Muniz and O?Guinnn?s Brand Community.Main results: The main results of this essay is that Cheap Monday is a brand that has become successful due to people?s perception of who the users of the brand are.

Hur tricklar ett varumärke? - En fallstudie av varumärket Cheap Monday

Syftet med uppsatsen är att med utgångspunkt i trickle-teorin och trickle-effekten undersöka attityden hos olika konsumentgrupper av Cheap Monday, för att se om teori och empiri överensstämmer. Vi vill se hur tricklandet och teori om adoptionsprocessen ser ut för varumärket, då vi anser att konsumentbeteende för enskilda varumärken inte studerats tillräckligt. Primärdata har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med stamkunder och återförsäljare och en kvantitativ enkätundersökning har genomförts på tre gymnasieskolor i Lund. Sekundärdata har hämtats från litteratur i form av böcker, artiklar, uppsatser och elektroniska källor. Insamlad data har sedan analyserats utifrån vår referensram och slutsatser har därefter fastställts.

Vikten av ett Varumärke : En fallstudie av Cheap Mondays varumärke med avseende på Marknadsföringsstrategi och Varumärkeskännedom

Den svenska detaljhandeln, och i synnerhet den svenska klädbranschen, är en av Sveriges viktigaste näringsgrenar. Hennes & Mauritz, ett av Sveriges största företag, genomförde våren 2008 sitt första företagsförvärv någonsin. Fabric Scandinavia, företaget bakom bland annat klädmärket Cheap Monday och butikskedjan Weekday köptes för 1 miljard kronor. Cheap Monday sticker ut i branschen som ett mycket framgångsrikt varumärke som marknadsfört sig själv utan att använda sig av traditionell marknadsföring. Med detta som bakgrund är uppsatsen syfte (1) att identifiera Cheap Mondays marknadsföringsstrategi och i synnerhet marknadsföringen av varumärket och (2) att undersöka samt utvärdera hur marknadsföringsstrategin och marknadsföringen av varumärket uppfattas och mottas av Cheap Mondays målgrupp.

Varumärkesbyggande i nyetablerade företag - en fallstudie av Sail Racing och Cheap Monday

Som en följd av globaliseringen, har antalet aktörer inom den textila sektorn ökat drastiskt. På så vis har konkurrensen mellan företag hårdnat och varumärket har utvecklats till ett viktigt konkurrensmedel. Nyetablerade företag har numera svårt att skapa en långvarig position på marknaden. Med detta som grund utvecklades uppsatsens syfte att studera hur nyetablerade företag arbetar för att bygga ett starkt varumärke och en varumärkesidentitet. Studien har utgått från en kvalitativ metod där två fallföretag studerats.

Varumärkesbyggande i nyetablerade företag - en fallstudie av Sail Racing och Cheap Monday

Som en följd av globaliseringen, har antalet aktörer inom den textila sektorn ökat drastiskt. På så vis har konkurrensen mellan företag hårdnat och varumärket har utvecklats till ett viktigt konkurrensmedel. Nyetablerade företag har numera svårt att skapa en långvarig position på marknaden. Med detta som grund utvecklades uppsatsens syfte att studera hur nyetablerade företag arbetar för att bygga ett starkt varumärke och en varumärkesidentitet. Studien har utgått från en kvalitativ metod där två fallföretag studerats.

Vegetariska val i vardagen

Syftet var att belysa uppfattningar om vegetarisk mat och intresse för fler vegetariska matval bland vuxna mellan 30-45 år i det enskilda hushållet under vardagar. Detta gjordes på uppdrag av ett livsmedelsföretag. Från livsmedelsföretagets sida fanns ett intresse i organisationen Meatless Monday och att själva utveckla en vegetarisk produkt eller receptfolder. Köttkonsumtionen bland svenskar ökar varje år vilket är en negativ utveckling vad gäller miljöpåverkan. Vegetarisk mat har även flera hälsofördelar.

Köttfri måndag - valfrihet eller solidaritet? : En diskursanalys av svenska tidningars framställning av vegetariska kampanjer

Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur vegetariska kampanjer, som exempelvis Köttfri måndag, framställs i svenska tidningar. Detta sker genom en diskursanalys av tidningsartiklar från både lokala och rikstäckande tidningar samt av artiklar som enbart finns publicerade på internet. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är Foucaults tankar om diskursen och dess samband med makt och kunskap samt Laclau & Mouffes diskursteori. De tidningsartiklar som valts ut för analys har alla på något sätt kunnat relateras till vegetariska kampanjer. Under analysen har det insamlade materialet sorterats in under fem olika teman som de respektive artiklarna berör.

Köttfri Kommunikation : En studie av den digitala kommunikationen i kampanjen Meat Free Monday

Denna studie har genomförts för att undersöka hur Meat Free Mondays kampanj för att minska människors köttkonsumtion representerar och presenterar relevanta frågor om miljö och hälsa i delar av deras externa kommunikation.Syftet har varit att se hur miljö- och hälsofrågorna presenteras och representeras i Meat Free Mondays digitala kommunikation via videoklipp och delar av hemsidan. Vi har diskuterat vilka motiveringar som finns för att helt eller delvis sluta äta kött och utgått från tidigare forskning och teori i miljö- och hälsokommunikation. Vidare har vi utgått utifrån begrepp som kommunikationskampanjer och social marketing, och utifrån ett teoretiskt ramverk över miljö- och hälsoutfall undersökt vilka motiv och retoriska resurser som används i kommunikationen. Det har även diskuterats vilken roll och verkan Paul McCartney har som ambassadör för kampanjen.Studiens metodologiska ram har baserats på Karlberg & Mrals neoaristoteliska retorikanalys av både text och bild, och huvudsakligen de tre appellerna ethos, logos, och pathos. Materialet innefattar fyra videoklipp från Meat Free Mondays YouTube-kanal där Paul McCartney framför tal, samt delar av Meat Free Mondays hemsida, med innehåll som berör aspekterna hälsa och miljö.Studien visar att innehållet av Meat Free Mondays kommunikation kombinerar olika strategier för att stärka kampanjens teser. Budskapet förmedlas genom att anspela mycket på människors ekologiska drift och gemensamma värderingar, och användandet av den retoriska appellen pathos framträder tydligt i materialet.

?Det är ingen konst att göra billiga jeans, det kan alla göra? ? en fallstudie av varumärket Cheap Monday

Uppsatsen söker förståelse för det nystartade svenska jeansmärket Cheap Mondays snabba och stora framgångar med sitt koncept. Kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner på företaget genomfördes. Denna empiri analyserades sedan utifrån modern marknadsföringsteori, till att börja med med hjälp av 4 P-modellen. Denna ledde sedan vidare till fördjupning inom word-of-mouth och varumärkesidentitet. Med hjälp av dessa teorier drogs intressanta slutsatser och vi pekar ut ett antal framgångsfaktorer som haft stor betydelse för märkets popularitet..

Kan ett modeföretags CSR-arbete bygga varumärkeskapital? - En studie om modeföretaget Weekday

Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag.

Vad innebär CSR? - En studie av hur företag relaterar till begreppet Corporate Social Responsibility

Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag.

Företagsetablering på den svenska marknaden : en studie om tre svenska jeansföretag

Syfte:Denna uppsats syftar till att ta reda på hur klädesföretag kan etablera sig på en redan mogen marknad. Detta har belysts genom att studera och analysera tre svenska jeansföretag. Målet var att finna vilka de viktigaste faktorerna är för att etablera klädesföretag på den svenska marknaden.Metod:Först genomfördes kvalitativa intervjuer med de tre jeansföretagen. Intervjuerna redogjorde för företagens etableringsstrategier samt identiteter, vilka användes som grund för de enkätundersökningar som sedan genomfördes. De kvantitativa enkätundersökningarna av företagens potentiella och befintliga kunder, gav svar på olika faktorers vikt vid köp av jeans.

Fodrets inverkan på resultatet vid undersökning av förekomst av ockult blod i avföringen hos hund :

Hemoplus® (Sarstedt, Nümbrecht, Tyskland) is a guaiac-based fecal occult blood test developed for human medicine. Guaiac-based tests make use of the pseudoperoxidase activity of hemoglobin so the test is not specific for human hemoglobin and can therefore be used in veterinary medicine. Peroxidase-containing foods such as meat (hemoglobin and myoglobin) can cause false-positive results of the test. To ensure that a positive result is not caused by diet, it has been suggested that canine patients should be fed a meatless diet for a few days prior to fecal occult blood testing. The aim of this study was to evaluate the effect of commercial dog food on guaiac-based tests. In this study fecal samples from healthy dogs were analyzed with Hemoplus®.

Joker och forumspelspedagog : yrkestillvaro i variation

By means of text creation I approach, reflect upon and try a number of aspects of my own professional existence as a joker in forum theatre and as a forum play pedagogue.This essay is structured like the days of a week and it specifically relates three problematic situations: first, a Monday containing a case of discrimination during the performance, then, a glimpse from a Wednesday when I failed to use the time with enough consideration of our common work and, finally, a Thursday when I was professionally questioned.These three situations are described thoroughly and then they are tried by me. This is carried out partly by reasoning, partly by using for example sociological, pedagogical and above all philosophical texts in order to widen my understanding of my existence as joker and forum play pedagogue. When writing this essay I really realized the importance of taking the reactions of the spec-tators into consideration. I have had the opportunity to develop thoughts about the way in which reflection is created and thoughts about different layers of reflection. I have also pondered over the way in which I distinguish between forum play and therapy as a forum play pedagogue.

NUDGING Kan nudging leda oss till att äta mer klimatsmart - Ett empiriskt experiment på IKEA med syfte att få restauranggästerna att äta mer vegetariskt

Food consumption generates externalities such as carbon dioxide emissions, which contribute to global warming. The principal issue is that emissions are not covered by the "polluter pays principle". For this reason, new policy instruments need to be tested and implemented to correct the externalities. In food production, beef and dairy production has the largest environmental impact in terms of carbon emissions. As food is a necessity, simply reducing production will not solve the problem.